Exkurze žáků mají smysl právě v době sociálních sítí a internetu

úterý, 1. listopadu 2016

1000x1000-1478008578-viscofan

Dnešní generace dospívajících žije ve virtuálním světě, době internetu a sociálních sítí. Často je pro ně těžké představit si reálné prostředí firem a ztotožnit se tak s některými povoláními, o kterých pouze slýchávají. Pro výběr profesní dráhy je však právě reálná představa velmi důležitá. Užitečným nástrojem, jak žákům základních škol přiblížit konkrétní profese, jsou exkurze do podniků.

Z dostupných průzkumů, kterými se zabývala Jihočeská hospodářská komora či Národní ústav pro vzdělávání vyplývá, že školy v Jihočeském kraji exkurze velmi využívají. Samotné školy zdůrazňují potřebu exkurzí do provozů různých zaměstnavatelů i pro pedagogy základních a středních škol. Zároveň se však ukazuje, že školám chybí finanční prostředky na jejich realizaci. K tomu mohou pomoci buď samotní zaměstnavatelé či různé programy podpory. Jednou z možností je například projekt EURES, Evropský portál pracovní mobility, díky kterému budou moci žáci základní škol navštívit vždy dva podniky z Jižních Čech a Dolního Bavorska. "Jako velmi pozitivní vedlejší efekt během těchto dvou dnů je to, že se čeští a bavorští žáci lépe poznají a také překonávají různé předsudky. Oproti tomu učitelé dostanou příležitost pro intenzivní výměnu svých odborných nápadů," říká Christine Reitenberger, vedoucí týmu vedení a poradkyně EURES pracovní agentury Passau. Díky projektu EURES se do příhraničí v tomto roce dostalo již sedm českých a německých škol.

„V novém školním roce nás navštívilo přes 50 žáků Církevní základní školy při Biskupském gymnáziu J. N. Neumanna České Budějovice a z německé strany Realschule Grafenau,“ sdělila Žaneta Stiskalová, personalistka ze společnosti VISCOFAN CZ, největšího výrobce umělých střívek na světě. „Zajímalo je například, jaké uplatnění zde naleznou středoškoláci a jaké vysokoškoláci, jaké jsou nejčastěji obsazované pozice a mimo jiné také to, co naše techniky a technology na práci ve VISCOFANu nejvíc baví, “doplnila Žaneta Stiskalová.

„Tyto příklady ukazují, že žáci se chtějí seznámit s reálnými provozy a zajímají se o to, jak by mohli v budoucnu ve firmách pracovat,“ řekla Alice Gregová, vedoucí oddělení zahraničních vztahů Jihočeské hospodářské komory. „Je samozřejmě celá řada informačních zdrojů, které mohou žáci a jejich rodiče využít při získávání informací o možnostech studia na středních školách. Ať už se jedná například o internetové stránky Infoabsolvent.cz či Impulsprokarieru.cz, burzy škol, veletrhy, noviny či dny otevřených dveří. To vše může přiblížit možnosti studia na škole, získání odborné praxe a i následného uplatnění v oboru,“ sdělila Dana Feferlová z Jihočeské společnosti pro rozvoj lidských zdrojů, o.p.s. Aby se žáci mohli seznámit s tím, jak daná profese vypadá, mohou využít právě exkurzí. „Seznámí se s prostředím firem a možná i vypozorují atmosféru podniku, v kterém její zaměstnanci pracují. I to, zda se lidé v práci usmívají, přece může ukázat, zda jsou na těchto místech spokojeni,“ doplnila Dana Feferlová. 

„Vedlejším efektem tohoto projektu je i to, že žáci získají chuť popovídat si s vrstevníky z jiné země, což je motivuje ke studiu cizích jazyků, v tomto případě německého. Do budoucna se jim tak otevírají další možnosti spolupráce nebo jejich uplatnění,“ doplnila na závěr Alice Gregová.

 

Zdroj: www.jhk.cz