Technologické firmy se chystají na obce. Čekají zájem o "chytrá města"

úterý, 25. října 2016

1000x1000-1477402093-electric-vehicle-1394335-640

Rychlý vývoj technologií české obce postupně zcela promění. Urychlí to i tlak Evropské unie, která bude používání inovací podporovat dotacemi. To, co dnes zní jako sci-fi, může být již za pár let realitou. Obyvatele měst mohou vozit autobusy bez řidičů a popelnice se mohou samy vyvážet. Města budou chytrá.

Zatímco dnes jsou pro voliče připravena lákadla jako mít vodovod, kanalizaci, koupaliště či silnice, do budoucna přibude novinek, které budou občané postupně také vyžadovat. Pro obce to bude z pohledu rozpočtu další problém, který si vyžádá investice.

"Pomocí technologií, které je možné zapojit do organismu města, můžeme vytvořit chytré město, jež respektuje historické dědictví a nezastaví dynamický rozvoj metropole. A já chci, aby taková byla i Praha," říká například pražská primátorka Adriana Krnáčová.

Inovace pro města skrývající se pod termínem smart city − chytré město − jsou pro obce stejným tématem, jako byl pro firmy Průmysl 4.0 před čtyřmi lety. Očekává se, že i když jde zatím o okrajové téma, v dalších letech se dostane do popředí zájmu. A to postupně i u menších obcí. Stejně jako musí průmyslové podniky jinak přemýšlet o své výrobě, musí i obce jinak plánovat svůj rozvoj. Svět se změní.

Vetší města již vytváří týmy, které se hledáním vhodných inovací zabývají, řeší i to, aby město zbytečně neinvestovalo do oblastí, které budou brzy passé. Na druhé straně pak technologické firmy budují celá oddělení zaměřená jen na obce a právě inovace pro chytrá města.

Konkrétní popis změn neexistuje. Obecně jde hlavně o změnu mobility lidí, energetické sítě obce a úspory energií či řízení obce a její ekonomiky. Jde prakticky o všechny nové technologie, které radnicím pomohou zlepšit jejich fungování a zjednoduší život občanům. Jde vše od již dostupných technologií zateplení budov po plánování veřejné dopravy zítřka, která již počítá s tím, že autobusy nebudou mít řidiče a cestující si odvoz budou objednávat přes aplikace v telefonech. Auta už se mezi sebou sama domluví, jak pasažéry nejefektivněji dostat tam, kam chtějí.

S tím, jak se obce snaží omezovat vjezd aut do center a zpoplatňovat jejich parkování, přichází firmy s nabídkou chytrého parkování. Dokážou do ulic instalovat čidla, která poznají volná parkovací místa a ta řidičům nabídnou přes cedule u silnice nebo aplikaci v mobilním telefonu. Řidiči tak nebudou ztrácet čas hledáním volných míst. K cíli se také dostanou dříve díky chytrým semaforům, které se budou řídit přesně podle toho, jak se k nim budou auta blížit.

Součástí chytrých měst jsou takzvané projekty EPC. Zjednodušeně jde o to, že se nasmlouvaná firma zaváže, že například obci ušetří na energiích tolik peněz, aby jen ty stačily na splacení této investice. Například budovu zateplí, dodají nový kotel a další technologie šetřící energie a město vše splácí z toho, co ušetří. Pardubický kraj kupříkladu takto opravil svou nemocnici. Investice za 90 milionů korun přináší roční úsporu 12 milionů, což stačí na rychlé splacení projektu.

"Chytrá města jsou pro nás velké téma a aktivně je obcím nabízíme," říká mluvčí Siemensu Kateřina Pištorová. Aktivní je i řada dalších technologických firem. Jen loni bylo podle Asociace poskytovatelů energetických služeb dokončeno 17 projektů s celkovou investicí 384 milionů korun s garantovanými ročními úsporami 57 milionů. Zhruba 80 procent z toho tvoří právě veřejná správa.

Tyto projekty jsou atraktivní nejen pro obce, které zjednodušeně řečeno nic nestojí, ale i pro banky, které je financují. "Významnou část poptávky obcí po úvěrech stále tvoří projekty infrastruktury, vodovodů, kanalizací. Zvyšuje ale se počet požadavků na financování EPC projektů," říká například mluvčí ČSOB Pavla Hávová. Některé firmy už obce oslovují rovnou s bankou.

 

Zdroj: www.ihned.cz